26 januari 2022

Zoekmachine adverteren, wat is dat?

Wellicht heb je wel eens gehoord van zoekmachine marketing en vraag jezelf niet af of dat hetzelfde is als zoekmachine adverteren. Dat is niet hetzelfde en hier wordt kort uitgelegd waarom. En wat de verschillen hierin zijn. Om dit goed te kunnen begrijpen, wordt er per onderdeel stil gestaan om deze op zichzelf te kunnen begrijpen alvorens er verschillen worden aangeduid.

Zoekmachine adverteren

Via een zoekmachine adverteren is een manier van het bereiken van de week, waarbij via de zoekmachine zelf overgaat tot het aanzetten van de campagne. Dit wordt gedaan door een overeenkomst te sluiten met de zoekmachine voor een bepaalde tijd aan bepaalde voorwaarden. Zo kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld met kerst elke avond je reclame van chocolademelk te laten zien. Zoals je nu wellicht al heeft opgemerkt in deze zin, gaat het hierbij om de advertentie. Deze komen meestal bovenaan de pagina te staan als een ogenschijnlijk zoek resultaat. Echter is dit een advertentie.

Zoekmachine marketing

In feite is adverteren een onderdeel van marketing en zijn deze twee termen eigenlijk een beetje verwarrend. Maar waar hier bij marketing over wordt gepraat, zij niet de advertenties als die hierboven uitgelegd hebt gekregen. Wat is er vaak wordt bedoeld met zoekmachine marketing is het verbeteren van de zoekopdracht. Hiermee wordt bedoeld: de mate van directe vindbaarheid. Het is namelijk zo dat zoekmachines gebruik maken van een algoritme wat de informatie in de database koppelt aan de zoekopdracht die je hebt gedaan. Aan de hand hiervan wordt dan gekeken welke overeenkomsten zijn en wat het meest waarschijnlijke is wat jij zoekt. Het meest waarschijnlijke wordt bepaald door de populariteit van websites. Aan de hand hiervan zegt het algoritme: de kans is heel groot dat jij dit bedoelt. Dit wordt dan natuurlijk zo afgebouwd verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *